Resultaten, som forskarna även presenterade i en debattartikel i Svenska Dagbladet, tyder på att allmänheten är positivt inställd till höjda koldioxidskatter på fossila bränslen, såsom bensin och diesel, om skatterna utformas med åtgärder som stödjer låginkomsttagare och glesbygdsbor.
Studien bygger på en enkätundersökning med över 5 000 svenskar. Av de svarande var 35 procent positiva och 20 procent neutrala till en höjning av koldioxidskatten för att minska växthusgasutsläppen. Samtidigt var 44 procent negativa, och sammanlagt en fjärdedel uttryckte starkt motstånd. När respondenterna informerades om kompensation till låginkomsttagare och personer i glesbygden, ändrade sig över hälften av de mycket negativa och blev istället positiva. Även personer som kör mycket bil och som har låg miljöoro blev positiva till skattehöjningen.
FAIRTRANS forskare poängterar att upplevd rättvisa är avgörande för att klimatåtgärder ska få stöd i samhället. Studien visar att en inkluderande och rättvis politik kan få bred acceptans även för ekonomiskt belastande åtgärder, vilket kan bidra till betydande minskningar av transportsektorns utsläpp.
Läs studien ’The Role of Fairness for Accepting Stricter Carbon Taxes in Sweden’ här »