Policyutveckling

Fairtrans sätter fokus på rättvis klimatomställning i Almedalen

När Almedalsveckan går av stapeln i Visby deltar Fairtrans i flera klimatpolitiska samtal. Tillsammans med representanter från civilsamhället och fackförbunden lyfter forskningsprogrammet hur en rättvis klimatomställning kan förverkligas – med förankring i både vetenskap och folklig opinion.
Visby stadsbild

Fairtrans representeras på plats av forskarna Stephan Barthel, Mikael Karlsson, Daniel Lindvall samt biträdande programchef och kommunikationsansvarig Sofia Bernett. De bidrar med aktuell forskning och konkreta verktyg för att förstå, kommunicera och driva på klimatomställningen. Under veckan medverkar de i fyra publika seminarier som behandlar vad svenska folket egentligen tycker i klimatfrågor, vilka vetenskapsbaserade förslag civilsamhället vill se genomföras, hur sociala missuppfattningar påverkar både beteenden och politiska beslut, samt vilka myter och möjligheter som präglar den klimatpolitiska debatten enligt aktuell forskning.

Här hittar du Fairtrans i Almedalen:

Klimatmålen i sikte – men hur ska de uppnås?

Onsdag 25 juni, 8.30-9.15, Uppsala universitet, Kaserngatan 1
Klimatkrisen är en ödesfråga men nu ökar utsläppen i Sverige. För att nå klimatmålen måste klimatarbetet därför accelerera. Vad säger forskning och expertis om utmaningar och möjligheter? Vilka beslut vill politiker fatta för att sluta gapet mellan dagens åtgärder och framtida klimatmål? Seminariet inleder Uppsala universitets klimatdagar under Almedalsveckan. Efter ett par inledande föredrag av forskare och experter följer en dialog i en panel med politiker.

Myter och möjligheter i klimatomställningen – vad säger forskningen?

Onsdag 25 juni, 11.15 – 11.50, Uppsala universitet, Kaserngatan 1
I den klimatpolitiska debatten cirkulerar många påståenden – men vad vet vi egentligen om fördelar och nackdelar med klimatomställningen? Vad säger forskningen om hinder och möjliga vägar framåt? Förekommer det rent av rena myter? Seminariet inleds med föredragningar av gästprofessorerna i klimatledarskap Aarti Gupta från Wageningen University och Frank Biermann från Utrecht University, samt Mikael Karlsson, docent i miljövetenskap. De lyfter teman som “Climate Policy in Myth and Reality” (Karlsson), “False Solutions – the Case of Solar Geoengineering” (Gupta) och “Climate Governance Opportunities in the Age of Trump” (Biermann).

Så tycker svenska folket om klimatfrågor

Onsdag 25 juni, 15.00–15.45, TCO-landet, Strandgatan 19
Fairtrans lanserar rapporten ”Redo för klimatomställning – Svenskarnas attityder till klimat- och energifrågor”, som bygger på en omfattande enkätundersökning med 5 000 deltagare. Daniel Lindvall presenterar rapportens resultat, som ger en nyanserad bild av svenskarnas syn på klimatförändringar, klimatåtgärder och olika politiska beslut. Därefter följer ett panelsamtal där slutsatserna diskuteras av representanter från LO, TCO, Saco, Naturskyddsföreningen, Fairtrans och politiken.

Manifest för en folklig klimatpolitik

Torsdag 26 juni, 09.30–11.00, Uppsala universitet, Kaserngatan 1
Vad vill civilsamhällets organisationer se i klimatpolitiken? Fairtrans har i samverkan med fackliga, miljöinriktade, landsbygdsbaserade och andra organisationer arbetat fram förslag till ett vetenskapsbaserat manifest för en folkligt förankrad klimatomställning. Seminariet öppnar för diskussion och inspel från deltagarna till manifestet.

Sociala missuppfattningar – Vad är det och hur påverkar det beslutsfattande i klimatomställningen?

Fredag 27 juni, 10.00–10.45, Green Mind, Hästgatan 12
Många vill att klimatomställningen ska gå snabbare – men vi underskattar hur många som delar den viljan. Dessa sociala missuppfattningar påverkar både beteende och politiska beslut. Seminariet presenterar Peerpointing – en metod för att identifiera och motverka dessa missuppfattningar, vilket stärker engagemanget och ger politiker ett tydligare mandat. Professor Stephan Barthel från Högskolan i Gävle presenterar dessutom ny data från Fairtrans som visar hur opinionen i frågor som vindkraft och bränslepriser ofta misstolkas – och vilka konsekvenser det får.